
 (31)            
         For Court use only 

Judgment    Royal Emblem Undecided Case No. 2161/2557 
        Decided Case No. 6564/2558 

 

In the Name of the King 
Phuket Provincial Court 

1st September 2015 

Criminal Case 

 

  Phuket Public Prosecutor      Prosecutor 

   

Between Big Island Media Co., Ltd., the 1st 

  Mr. Alan John Morrison, the 2nd 

Ms. Chutima Sidasathien, the 3rd     Defendants 

   

Subject: Defamation, offence against the Computer Crime Act 

 

The Prosecutor prosecuted that, at day time of 17thJuly 2013, the three Defendants jointly 

imputed the Royal Thai Navy, the injured, to the third party by publicizing an English article 

titled “Thai Military Profiting from Trade in Boatpeople, Says special report” which could be 

translated into Thai as “รายงานพิเศษระบุวา่กองทพัเรือไทยไดป้ระโยชน์จากการคา้ผูอ้พยพทางเรือ” 

with the stated content that “The Thai naval forces usually earn about 2000 baht per 

Rohingya for spotting a boat or turning a blind eye, Said the smuggler, who works in the 

Southern Thai region of Phang Nga [north of Phuket] and deals directly with the navy and 

police.” which could be translated into Thai as “นกัคา้มนุษยท่ี์ติดต่อกบักองทพัเรือและตาํรวจใน

พื้นท่ีจงัหวดัพงังากล่าววา่ กองทพัเรือไทยมกัจะไดร้ายได ้2,000 บาทต่อชาวโรฮิงญา 1 คน สาํหรับการตรวจ

พบเรือหรือปล่อยใหเ้รือผา่นไป”. Such statement in the above article implied that the Royal Thai 

Navy benefited from the trading of boat immigrants and Thai naval officers in the concerned 

region benefited from the smuggling of Rohingyas by sea route which was false. The three 

Defendant jointly imported  this article, which was false computer data, to a computer system 



via internet system by publicizing it on website www.phuketwan.com and disseminating the 

article which was false computer data to the public that could access the website 

www.phuketwan.com through the internet-connected computer system. The three Defendants 

were aware that such article was false computer data that would likely impair the reputation 

of the injured or to expose the injured to hatred and insult and would likely cause damage to 

the injured, other persons or the public. The incident occurred in connection at Wichit Sub-

district and Talad Yai Sub-district, Muang Phuket District, Phuket Province. It was thereafter 

requested that the Court convict the Defendants pursuant to Articles 3 and 14 of the 

Computer Crime Act, B.E. 2550 and Articles 326, 328, 332 and 83 of the Criminal Code and 

additionally order the three Defendants to publicize the Judgment, wholly or in part, in one or 

several newspapers at the expense of the three Defendants 

The three Defendants denied all the charges. 

The Prosecutor produced that Navy Captain Pallop Komalotok had come across the 

news article on the website of the 1st Defendant namely www.phuketwan.com with the 

headline “Thai Military Profiting from Trade in Boatpeople, Says special report” followed by 

the content “The Thai naval forces usually earn about 2000 baht per Rohingya for spotting a 

boat or turning a blind eye, said the smuggler, who works in the southern Thai region of 

Phang Nga [north of Phuket] and deals directly with the navy and police” which could 

translated into Thai as “กาํลงัทางเรือมกัไดรั้บเงิน 2,000 บาทต่อชาวโรฮิงญา 1 คน สําหรับการตรวจพบ

เรือหรือปล่อยให้เรือผา่นไป”. This imputed that the Royal Thai Armed Forces benefited from the 

trading of boat immigrants, was in a manner that defamed the Navy officers, and constituted 

a bad image of the Navy officers once read. The content was not a fair or righteous criticism 

but rather it maliciously destroyed reputation of the Navy officers. Accordingly, it was the 

offence of defamation and the offence under the Computer Crime Act. 

The three Defendants similarly adduced that they had brought the article from the 

Reuters News Agency and the translation of the Prosecutor was not correct. There was no 

statement indicating the Navy officers. The three Defendants had no intention to damage the 

image of the Royal Thai Navy. In fact, they only reported the news to the public so that they 

would be aware of the importance of human trafficking issue including corruption by some 

state officials. 

http://www.phuketwan.com/
http://www.phuketwan.com/
http://www.phuketwan.com/


Upon consideration of the evidence produced by the Prosecutor and the three 

Defendants, the preliminary fact can be established that the injured is a government agency. 

To file a complaint, the Navy Chief authorized the Assistant Navy Chief to file a complaint 

pursuant to the Royal Thai Navy’s Order No. 199/2553, exhibit Jor.6, thereafter Admiral 

Polwat Sirodom, the Assistant Navy Chief who had been authorized by the Navy Chief, 

authorized Navy Captain Pallop Komalotok to file a complaint against the three Defendants 

based on the power of attorney as shown in exhibit Jor.3. The 1st Defendant is a juristic 

person in the form of company limited, with the 2nd Defendant being a board member as 

shown in the company registration certificate, exhibit Lor.6, and with the purpose of 

producing news on the website www.phuketwan.com. On 17 July 2013, the three Defendants 

publicized an English article under the headline “Thai Military Profiting from Trade in 

Boatpeople, Says special report” and with the content “The Thai naval forces usually earn 

about 2000 baht per Rohingya for spotting a boat or turning a blind eye, said the smuggler, 

who works in the southern Thai region of Phang Nga [north of Phuket] and deals directly 

with the navy and police” in the website called www.phuketwan.com. The first issue to be 

considered is whether or not the Royal Thai Navy is the injured and has the authority to file 

the complaint. In this regard, it is found that Navy Captain Pallop, who is the person 

authorized by the Royal Thai Navy and the injured, testified during the cross examination by 

the 2nd Defendant’s lawyer that they did not wish to litigate the three Defendants in relation to 

the headline but merely the detail in the news paragraph. As such, such news paragraph 

which states that “The Thai naval forces usually earn about 2000 baht per Rohingya for 

spotting a boat or turning a blind eye, said the smuggler, who works in the southern Thai 

region of Phang Nga [north of Phuket] and deals directly with the navy and police” is herein 

the issue of the case. Navy Captain Pallop testified during the cross examination by the 1st 

Defendant’s lawyer that the term “กองทพัเรือ” referred to the Royal Thai Navy in English and 

thus the term “The Thai naval forces” did not refer to any specific agency but meant the naval 

force that has the duty to patrol the water ways which could be the Royal Thai Navy, the 

Marine Police or the water ways patrol section of the Internal Security Operations Command 

(ISOC). The three Defendants used the word “forces”, which is a plural form thus referring to 

several agencies as aforementioned, and the general public could understand that it included 

the Royal Thai Navy, which has the duty of water ways patrolling. Accordingly, the Royal 

Thai Navy can be the injured and has the authority to file the complaint against the three 

Defendants. 

http://www.phuketwan.com/
http://www.phuketwan.com/


The next issue for consideration is whether or not the act of the three Defendants is 

the offence of defamation by means of publicizing as charged. Navy Captain Pallop testified 

as a Prosecutor’s witness that he worked at the Strategic Intelligence Division, Third Naval 

Area Command, Phuket Province, in the position of Deputy Director of Strategic Intelligence 

Division with the duty to monitor security and military-related information. On 17th July 

2013 the witness found a news on the internet under the website www.phuketwan.com of 

which the news headline was that Thai Military Profiting from Trade in boatpeople followed 

by the content stating that “The Thai naval forces usually earn about 2,000 baht per Rohingya 

for spotting a boat or turning a blind eye”. The Thai translation was that “กาํลงัทางเรือมกัจะได้

เงินประมาณ 2,000 บาทต่อชาวโรฮิงญา 1 คน สาํหรับการตรวจพบเรือ หรือปล่อยให้เรือผา่นไป” as shown 

in exhibit Jor.1. The witness considered that such publicized news damaged the Royal Thai 

Navy and thus informed his superior. Later, he checked and learned that the owner of the 

website was the 1st Defendant with the 2nd Defendant as its board member. As such, the Royal 

Thai Navy authorized the witness to file a complaint with an inquiry official as shown in 

exhibits Jor.3 and Jor.4. The Human Rights Commission of Thailand arbitrated the dispute 

but no conclusion was reached. It is found that Navy Captain Pallop, the 2nd and the 3rd 

Defendants testified in the same manner that the news article publicized as prosecuted was 

brought from the Reuters News Agency by the 2nd and the 3rd Defendants. At the inquiry 

stage, the 2nd Defendant submitted the news report from Reuters News Agency to the inquiry 

official as appeared in the inquiry records of the 2nd and the 3rd Defendants, exhibits Jor.10 

and Jor.11. The Prosecutor translated the statement that the 2nd and the 3rd Defendants had 

publicized into Thai as “นกัคา้มนุษยท่ี์ติดต่อกบักองทพัเรือและตาํรวจในพื้นท่ีจงัหวดัพงังากล่าวว่า 

กาํลงัทางเรือไทยมกัจะไดร้ายได ้2,000 บาทต่อชาวโรฮิงญา 1 คน สําหรับการตรวจพบเรือหรือปล่อยให้เรือ

ผา่นไป”. Nevertheless, the 3rd Defendant had argued since the inquiry stage that the translation 

was not correct as in English there was not any statement indicating the Royal Thai Navy. 

Mr. Wannasan Noonsuk, an instructor of the Doctor of Philosophy program of Walailak 

University who graduated with a doctorate degree from Cornell University in the United 

States of America, translated the statement in question as “เจา้หนา้ท่ีทางเรือมกัจะไดรั้บเงินราว 

2,000 บาทต่อชาวโรฮิงญาหน่ึงคน จากการพบเห็นเรือหรือการทาํเป็นไม่เห็น กล่าวโดยผูล้กัลอบท่ีทาํงานใน

http://www.phuketwan.com/


พื้นท่ีภาคใตใ้นจงัหวดัพงังา (ทางเหนือของภูเก็ต) และติดต่อโดยตรงกบัเจา้หนา้ท่ีทหารเรือและเจา้หน้าท่ี

ตาํรวจ”. With respect to the discrepancy in translation, the Court has decided upon the matters 

of the injured and the prosecution power. There hence remains only the issue of whether or 

not the publicizing of the news from Reuters News Agency on the website of the 1st 

Defendant by the 2nd and the 3rd Defendants is the offence of defamation by publicizing as 

charged. It is considered that Reuters News Agency is a trustworthy source of news, 

worldwide accepted, and verifiable. It is believed that the news reporter of Reuters has 

verified the fact of the news. Furthermore, the content that the 2nd and the 3rd Defendants 

publicized on the website of the 1st Defendant as shown in exhibit Jor.1, when read 

thoroughly, has several parts which state that it was reported by Reuters News Agency and it 

is neither the fact nor opinion written by the three Defendants. The content of the news in the 

complaint is the same as that appeared in the news article of Reuters News Agency, as shown 

in exhibit Lor.9. Accordingly, the act of the three Defendants is not considered the offence of 

defamation by publicizing as charged. 

The last issue to be considered is whether or not the act of the three Defendants is the 

offence of importing false computer data to the computer system pursuant to the Computer 

Crime Act. The Prosecutor has requested the punishment in accordance with Articles 3, 14 of 

the Computer Crime Act, B.E. 2550 whereof Article 14(1) involves importing to a computer 

system of forged computer data, either in whole or in part, or false computer data in a manner 

that is likely to cause damage to other persons or the public;  Article 14(2) involves importing 

to a computer system of false computer data in a manner that is likely to cause damage to the 

national security or cause public panic; Article 14(3) involves importing to a computer 

system of any computer data related to the offence against the security of the Kingdom or the 

offence of terrorism under the Criminal Code; Article 14(4) involves importing to a computer 

system of any computer data of a pornographic nature and is publicly accessible; Article 

14(5) involves dissemination or forwarding of computer data already known to be computer 

data under (1), (2), (3) or (4). Therefore, that the three Defendants brought from Reuters 

News Agency the news article stating that the Thai naval forces usually earned money from 

omitting to perform duty related to the trafficking of Rohingyas in the area of Phang Nga 

does not appear to contain any forged or false computer data as prescribed in 14(1). Such 

news report is not false data that is likely to cause damage to the national security or cause 

public panic under 14(2) and is not the offence against the security of the Kingdom or the 



offence of terrorism under the Criminal Code pursuant to 14(3). The intent of Article 14 of 

this Act is not to punish a person who commits the offence of defamation by publicizing. As 

a matter of fact, the offence of defamation by publicizing is specifically stipulated in the 

Criminal Code. Therefore, the act of the three Defendants does not constitute an offence 

under the Computer Crime Act. 

The case is hereby dismissed/ 

 

Mr. Chaipawat Chanaananpat 

Mr. Naruedol Hengcharoen 

 


